Uit de jaarlijkse GfK E-bike Monitor 2022 blijkt dat maar liefst de helft van de ebike kopers hun keuze voor een elektrische fiets al vroegtijdig heeft gemaakt en dat deze beslissing tijdens het aankoopmoment niet meer beïnvloed kan worden. Dit wijst erop dat een groot deel van de Nederlandse ebike kopers zich, zowel online als offline, grondig heeft voorbereid en precies weet welke tweedehands ebike zij willen aanschaffen.
Aan de andere kant blijkt dat de resterende helft van ebike kopers wel beïnvloedbaar is tijdens het aankoopmoment. Bijna één op de drie ebike kopers geeft aan dat ze nog geen definitief plan of keuze hebben gemaakt voordat ze bij de fietswinkel binnenstappen. Deze groep consumenten staat open voor advies, en een bezoek aan de fietsenwinkel speelt hierbij een belangrijke rol. Bovendien heeft 20% van de Nederlandse ebike kopers daadwerkelijk van gedachten veranderd tijdens het beslissingsmoment. Voor deze groep geldt dat het zien van een aantrekkelijkere ebike en het advies van de winkelmedewerker de belangrijkste redenen zijn om voor een andere ebike te kiezen.
Vergelijkbare cijfers in België, meer “wisselende” e-bike kopers in andere Europese landen
Bij onze zuiderburen, in België, zien we een vergelijkbare trend, aangezien ook de helft van de Belgische ebike kopers aangeeft dezelfde ebike te hebben gekocht als gepland. Ongeveer 1 op 5 (22%) van de Belgische ebike kopers geeft aan een andere e-bike te hebben gekocht dan ze aanvankelijk van plan waren. De monitor toont aan dat in Duitsland (34%), Frankrijk (31%) en Italië (27%) het aandeel kopers dat van keuze verandert tijdens de aankoop van een ebike beduidend hoger ligt dan in de Lage Landen (België en Nederland).
Net zoals in Nederland zijn het zien van een ander, aantrekkelijker product en de aanbeveling van een andere ebike door een winkelmedewerker de voornaamste redenen voor wisselende ebike kopers in België, Frankrijk en Duitsland om uiteindelijk voor een andere ebike te kiezen. Dit geldt echter niet voor Italië, waar het tegenvallen van de uiterlijke aspecten van de ebike en slechte reviews van andere gebruikers de belangrijkste redenen zijn om te kiezen voor een ander model.
Wat kan je als consument leren uit deze inzichten?
Het belangrijk is om alvast te kijken welke eigenschappen van een ebike belangrijk zijn voor jou. Het kan ook geen kwaad om een open gesprek aan te gaan met een winkelmedewerker en te vragen om alternatieven. Het advies kan de doorslag geven of je gaat voor de tweedehands elektrische fiets die je van tevoren hebt uitgezocht of de ebike die misschien beter bij jouw wensen past.