Elektrische fietsen met Bosch middenmotor en systeem veroveren de elektrische fietsmarkt

Elektrische fietsen met Bosch middenmotor en systeem veroveren de elektrische fietsmarkt

Bosch maakt geen cijfers bekend, maar de woordvoerster van Bosch laat wel weten dat de verkoop van Bosch-systemen voor elektrische fietsen sneller groeit dan de markt voor elektrische fietsen in Europa. Dat betekent dat Bosch marktaandeel wint. Bosch begaf zich pas in 2010 op de markt voor elektrische fietsen.

Bosch elektrische fietsen is marktleider in Europa

Het Bosch-systeem voor elektrische fietsen verovert in hoog tempo de markt. “Sinds 2012 zijn we marktleider in Europa,” zegt woordvoerster Tamara Winograd van Bosch. De introductie was in 2010. Meer dan vijftig fietsmerken hebben al voor Bosch gekozen.

Bosch heeft gekozen voor elektrische fietsen met een efficiënte middenmotor

Gunstig toerental onze elektrische fietsen expert is niet verbaasd over de populariteit van Bosch. “Bosch heeft gekozen voor een systeem met een middenmotor. Dat wil zeggen dat de motor bij de trapas is gemonteerd. Dat is voor de gewichtsverdeling prettig en maakt de fiets stabieler. Een middenmotor is ook efficiënter. Een motor werkt het best wanneer hij een vast toerental heeft. De snelheid van trappen levert een gunstig toerental op, waardoor je actieradius groter wordt.”

Bosch elektrische fietsen zijn minder kwetsbaar

Minder kwetsbaar denkt ook onze elektrische fietsen expert dat een middenmotor minder kwetsbaar is voor storingen. “Bij een middenmotor zit de accu dichtbij, waardoor je minder bedrading nodig hebt. Dan kan er ook minder stuk gaan. Voor de fietsenmerken biedt de middenmotor ook meer keuzevrijheid in het ontwerp. Met een motor in het achterwiel kun je alleen voor een derailleur kiezen. Maar een Bosch-systeem laat zich ook combineren met een versnellingsnaaf. En een band verwisselen gaat net als bij een gewone fiets. Bij elektrische fietsen met een motor in het wiel is dat veel lastiger.” Tenslotte wijst de elektrische fietsen expert op het gunstige rijgedrag van een fiets met een middenmotor. “Een elektrische fiets met een motor in het voorwiel kan sneller slippen, waardoor je meer risico loopt om te vallen.”

Elektrische fiets van het jaar met een Bosch middenmotor

Elektrische fiets van het jaar De voordelen zijn niet onopgemerkt gebleven. Vorig jaar (Cannondale) en dit jaar (Trek) is de Elektrische fiets van het jaar er eentje met het Bosch-systeem. De verkiezing wordt georganiseerd door de RAI, waarin fietsfabrikanten en importeurs verenigd zijn. En in de Telegraaf-test van vorig won ook een elektrische fiets met een Bosch-motor, de Dutch ID.

Het succes van de elektrische fiets te danken aan de know-how uit de auto industrie

Bosch verklaart het succes door de know-how die het bedrijf heeft opgebouwd als toeleverancier van de auto-industrie. Er werken wereldwijd 402.600 mensen bij Bosch. Een groot deel van de omzet wordt gehaald in de automobieltechnologie. De opgebouwde kennis op het gebied van elektronica, sensoren en elektrische aandrijving geeft het bedrijf veel voordeel ten opzichte van kleinere spelers op de markt voor elektrische fietsen.

E-mobilty en Elektrische fietsen nieuwe peiler voor Bosch

In de E-mobility valt er voor Bosch geld te verdienen in de markt voor elektrische fietsen. Volgens de woordvoerster van het bedrijf groeit de verkoop in Europa jaarlijks met vijftien procent. Maar het gaat Bosch niet alleen om elektrische fietsen. “Wij geloven dat de populariteit van elektrische fietsen zal blijven groeien. En we verwachten dat e-mobility van tweewielers het pad zal effenen voor e-mobility in het algemeen.”

Elektrische fietsen met een Bosch middenmotor steeds populairder ook bij merken als Koga, Batavus en Sparta

Bosch is bij Duitse fietsers zo gewild dat het Nederlandse Accell zich gedwongen zag om naast het zelfontwikkelde systeem ook fietsen met een Bosch-motor aan te bieden. “Bosch heeft een hele sterke naamsbekendheid,” verklaart Koga uit Heerenveen. Koga is onderdeel van de Accell Group, waar ook Batavus en Sparta bij horen. Bosch staat volgens Troost bij de Duitsers te boek als “betrouwbaar en sterk”. Duitsers willen op hun elektrische fiets het liefst een motor van hun eigen elektronicagigant Bosch. Om geen klanten te verliezen, laat Koga daarom voor de nieuwe E-lement het eigen ION-systeem varen. Koga-klanten in Nederland kunnen binnenkort ook de voordelen beproeven van de middenmotor van Bosch. Voor de Benelux levert Koga de E-Inspire met een Bosch-motor.

Terug naar blog