Nederland staat wereldwijd bekend als een fietsland, en de populariteit van elektrische fietsen in het land blijft alsmaar groeien. Uit recent onderzoek blijkt dat elektrische fietsen vorig jaar maar liefst 57 procent van alle nieuw verkochte fietsen in Nederland uitmaakten. Dit vertegenwoordigt 80 procent van de totale omzet van fietsverkopen in het land. In 2021 bereikten de verkopen van e-bikes al de mijlpaal van 50 procent van alle fietsverkopen, en deze trend zet zich voort met een stijging naar 57 procent in het afgelopen jaar. Dit betekent dat van de 855.000 nieuw verkochte fietsen in Nederland, 486.000 elektrische fietsen waren.
Het onderzoek, uitgevoerd door Gfk in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG, toont aan dat het aandeel elektrische fietsen al tien jaar gestaag groeit. Deze trend is niet uniek voor Nederland; andere Europese landen volgen ook in de voetsporen van deze e-bike revolutie. Er lijkt een sneeuwbaleffect te zijn opgetreden, waarbij een bepaald percentage aan verkochte e-bikes leidt tot een grotere landelijke populariteit. In Nederland werd dit effect merkbaar toen het marktaandeel van e-bikes in 2015 de 25 procent overschreed.
De toenemende populariteit van elektrische fietsen heeft ook geleid tot een stijging van de gemiddelde verkoopprijs van fietsen in Nederland. In het afgelopen jaar besteedden Nederlanders gemiddeld 1772 euro aan een nieuwe fiets, bijna 9 procent meer dan het voorgaande jaar. Deze stijging kan worden toegeschreven aan zowel de groeiende populariteit van elektrische fietsen als algemene kostenstijgingen.
Naast de stijging in verkoopcijfers en prijzen, heeft de populariteit van e-bikes ook geleid tot innovaties binnen de fietsindustrie. Tijdens recente prijsuitreikingen werden drie innovatieprijzen toegekend. Basil ontving een prijs voor hun MIK SIDE, een nieuw systeem waarmee zowel tassen als manden aan de bagagedrager kunnen worden bevestigd. Een andere prijs ging naar New Motion Labs voor de Enduo Cargo, een elektrische aandrijving voor zowel reguliere fietsen als bakfietsen, die volgens het bedrijf de duurzaamste ter wereld is. Roetz Bikes werd bekroond voor hun Roetz Life, een modulaire en circulaire e-bike die met de fietser kan meegroeien.
Het lijkt erop dat de elektrische fietsen revolutie in Nederland en andere Europese landen nog lang niet ten einde is. Met innovaties die de markt blijven verrijken en de toenemende bewustwording over duurzame mobiliteit, kunnen we verwachten dat elektrische fietsen een integraal onderdeel van onze samenleving blijven vormen.