Het zakelijk gebruik van elektrische fietsen is het afgelopen jaar aanzienlijk toegenomen. Meer dan een derde (34 procent) van de elektrische fiets bezitters gebruikt nu hun elektrische fiets voor woon-werkverkeer, terwijl dit een jaar geleden nog op 28 procent lag.
Elektrische stadsfietsen worden in 93 procent van de gevallen ook voor privédoeleinden ingezet. Vorig jaar gebruikte al 34 procent van de elektrische fiets gebruikers de elektrische fiets voor zowel werk- als privéritten, wat een stijging betekent van 6 procentpunten vergeleken met 2021. Dit blijkt uit een jaarlijks onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope onder meer dan vijfduizend Nederlandse deelnemers.
De groei in zakelijk gebruik zal naar verwachting dit jaar voortzetten. Van degenen die overwegen een elektrische stadsfiets aan te schaffen, is 39 procent van plan deze ook zakelijk in te zetten. “Bepaalde fietsmerken worden vaker voor zakelijk gebruik gekozen dan andere. Dit geldt bijvoorbeeld voor Giant, waarbij zo’n 46 procent van de ebikebezitters deze ook zakelijk gebruikt,” aldus marktonderzoeker Tom Bastian.
Gazelle leidt de weg Gazelle blijft de marktleider onder de elektrische stadsfietsen in Nederland. Het merk heeft zijn marktaandeel verder vergroot. In 2020 was 16 procent van de elektrische stadsfietsen van het merk Gazelle, terwijl dit in 2022 is gestegen naar 19 procent. Op de tweede plaats staat Stella (13 procent), gevolgd door Sparta (11 procent). Ondanks de bekendheid van VanMoof bezit minder dan 1 procent van de Nederlandse bevolking een ebike van dit Amsterdamse merk.
De gemiddelde kosten van een nieuwe ebike bedragen ruim tweeduizend euro. Volgens het onderzoek blijft het leasen van fietsen een relatief klein verschijnsel, waarbij ongeveer 2 procent van alle fietsen wordt geleased. Ebikes van Gazelle ontvangen de hoogste waardering van de eigenaars, met een gemiddeld rapportcijfer van 8,6. Sparta, Batavus en Giant scoren ook goed met gemiddeld een 8,4.
Wat betreft de ’top of mind’ naamsbekendheid, waarbij mensen spontaan de eerste merken noemen die bij hen opkomen, wordt Gazelle (22 procent) overtroffen door Stella (27 procent). Bij de geholpen naamsbekendheid staat Gazelle (87 procent) bovenaan, gevolgd door Batavus (84 procent) en Stella (81 procent).
Groeiende verkoop van fietsen Ebikes nemen een steeds groter aandeel in de totale fietsverkoop. Van alle verkochte fietsen in Nederland vorig jaar was maar liefst 57 procent een elektrische fiets, volgens recente cijfers van BOVAG en de RAI Vereniging. Een jaar eerder was dit nog bijna 52 procent. Voor steeds meer Nederlanders zijn ebikes een uitstekend alternatief voor de auto, verklaarde Huub Lamers van de RAI Vereniging. “Dit verklaart deels de groeiende populariteit van de ebikes. Ze stellen mensen in staat om milieuvriendelijk, gezond en met een glimlach de files voorbij te gaan.”