Het lijkt erop dat de populariteit van e-bikes in Nederland gestaag blijft groeien. In 2018 was er een forse stijging in de verkoop van elektrische fietsen, met een recordomzet van 1+ miljard euro. Mensen zijn bereid meer te betalen voor luxere en kwalitatief hoogwaardige elektrische fietsen. In dat jaar werden er voor het eerst meer e-bikes dan traditionele stadsfietsen verkocht. Deze trend wordt deels toegeschreven aan het mooie weer in 2018 en hoge kosten voor een (tweedehandse) auto, wat het fietsen aantrekkelijker maakte.
De gemiddelde prijs voor een e-bike in 2018 was ongeveer 2.011 euro, en sommige modellen konden zelfs meer dan 4.000 euro kosten. Mensen zijn vooral geïnteresseerd in kwaliteit en motorprestaties, en merken zoals Bosch en Shimano worden geprezen voor hun aandrijfsystemen.
De e-bike heeft de stadsfiets in populariteit overtroffen, maar de stadsfiets zal waarschijnlijk nog steeds relevant blijven voor specifieke doelgroepen, zoals studenten.
De trend lijkt zich voort te zetten, en volgens sommige experts zal de e-bike in de toekomst de standaard worden. E-bikes zijn niet langer alleen geassocieerd met ouderen, en er zijn nu stoere elektrische mountainbikes, racefietsen, fatbikes (alternatief voor de brommer) en bakfietsen beschikbaar. Een opvallende ontwikkeling is de integratie van de accu in het frame, waardoor e-bikes er meer uitzien als gewone fietsen. Ook wordt verlichting steeds vaker in het frame of spatbord verwerkt om beschadiging te voorkomen.
Kortom, de e-bike lijkt in Nederland aan populariteit te winnen, met geavanceerde technologie en designinnovaties die bijdragen aan deze groeiende trend.