Rijk wil ambtenaar op de fiets zien (gebruikte elektrische fiets en gebruikte ebike mogelijk)

Rijk wil ambtenaar op de fiets zien (gebruikte elektrische fiets en gebruikte ebike mogelijk)

In een poging om het gebruik van de fiets, elektrische fiets of ebike voor woon-werkverkeer te stimuleren, kunnen 10.000 Rijksambtenaren vanaf april 2021 een fiets leasen via hun werkgever. Deze regeling is specifiek bedoeld voor medewerkers wiens woon-werkafstand te groot is om met een gewone fiets af te leggen.

Deze lease optie is onderdeel van een pilotprogramma dat is afgesproken in het onderhandelingsakkoord van de nieuwe cao rijk. Het doel is om ambtenaren te verleiden om de auto of het openbaar vervoer te laten staan en in plaats daarvan een (gebruikte) elektrische fiets te gebruiken voor hun dagelijkse woon-werkverkeer. Deelname aan het lease programma is geheel vrijwillig.

Deze nieuwe regeling biedt Rijksambtenaren de mogelijkheid om een fiets te leasen via hun werkgever, waardoor ze gemakkelijk en kostenefficiënt kunnen reizen. Voor medewerkers met een lange woon-werkafstand is een gewone fiets wellicht niet praktisch genoeg, maar met een leasefiets kunnen ze comfortabel en milieuvriendelijk naar het werk pendelen. Een gebruikte elektrische fiets of gebruikte ebike is voordeliger en duurzamer.

Door gebruik te maken van een leaseconstructie voor (elektrische) fietsen, hoopt het Rijk het fietsgebruik onder ambtenaren te bevorderen en zo bij te dragen aan duurzame mobiliteit. De regeling biedt niet alleen voordelen voor de medewerkers, maar ook voor het milieu en de verkeerscongestie.

Het is positief om te zien dat het Rijk actief stappen onderneemt om het fietsen voor woon-werkverkeer te stimuleren. Het leasen van een fiets via de werkgever maakt het voor ambtenaren veel gemakkelijker om te kiezen voor een duurzaam vervoersmiddel. Daarnaast draagt het bij aan een gezondere levensstijl door meer lichaamsbeweging en helpt het de CO2-uitstoot te verminderen.

Deze pilotregeling is een mooie kans voor Rijksambtenaren om het gebruik van de fiets als vervoersmiddel te ervaren en te ontdekken hoe het hun dagelijkse reizen kan verbeteren. Hopelijk zal het succes van deze pilot leiden tot verdere uitbreiding van de fietslease-optie en nog meer ambtenaren inspireren om de auto te laten staan en de fiets te pakken.

Al met al is het een positieve ontwikkeling dat het Rijk zich inzet voor duurzame mobiliteit en het gebruik van de fiets wil bevorderen. Deze leaseoptie voor fietsen biedt Rijksambtenaren een aantrekkelijke mogelijkheid om op een milieuvriendelijke en gezonde manier naar het werk te reizen. We kijken uit naar het succes van de pilot en hopen dat andere organisaties deze aanpak zullen volgen om de fietscultuur verder te stimuleren.

Leasefietsen en fietsaankopen voor ambtenaren: Testen en nieuwe regeling in de cao rijk

Sinds begin 2020 wordt de leasefiets gefaciliteerd in de fiscale wetgeving. Werknemers kunnen profiteren van een goedkope ‘fiets van de zaak’, waarmee ze zowel voor woon-werkverkeer als privédoeleinden gebruik kunnen maken van een elektrische fiets of speed pedelec. Om te testen of de leasefiets een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde is voor zowel werkgevers als werknemers binnen de sector rijk, en om het gebruik van (elektrische) fietsen voor woon-werkverkeer te stimuleren, start er in april 2021 een pilot met in totaal 10.000 werknemers bij verschillende departementen.

Fiscale bijtelling

De pilot heeft een looptijd van 3 jaar, met de intentie om de regeling voort te zetten bij positieve resultaten. De werkgever koopt de fiets en blijft de eigenaar, terwijl de werknemer de fiets in bruikleen krijgt. Er geldt een fiscale bijtelling voor de werknemer, namelijk 7 procent van de waarde van de fiets. Bij deelname aan de regeling heeft de werknemer geen recht meer op de (onbelaste) kilometervergoeding voor woon-werkverkeer en verplicht hij zich om het woon-werkverkeer geheel per fiets af te leggen, of in combinatie met het openbaar vervoer. In uitzonderlijke omstandigheden, zoals slecht weer, kan de werknemer maximaal 10 keer per jaar gebruikmaken van het openbaar vervoer voor het woon-werkverkeer.

Om deel te nemen aan de pilot geldt er een minimum woon-werkafstand of minimum afstand voor het voor-/natraject. Daarnaast wordt er een maximale aanschafprijs vastgesteld voor de leasefietsen: 2.500 euro voor fietsen tot 15 kilometer en 4.500 euro voor langere afstanden.

IKB-budget

Naast de leasefietsregeling komt er ook een gunstigere regeling voor de aanschaf van een gewone fiets in de nieuwe cao. Momenteel profiteren werknemers met een lager inkomen minder van het bruto-netto voordeel van het Individueel Keuze Budget (IKB). Dit maakt het voor sommige werknemers financieel lastiger om met de fiets naar het werk te komen. De nieuwe cao rijk voorziet in een werkgeversbijdrage tot 500 euro voor de aanschaf van een fiets. Als een werknemer een duurdere fiets wil kopen, kan het IKB-budget worden gebruikt als aanvulling, tot een maximum van 1.500 euro. Wist je dat eBike XL een groot aanbod heeft van gebruikte elektrische fietsen onder de 1500 euro.

Op deze manier kunnen ambtenaren eens in de drie jaar een (gebruikte) elektrische fiets aanschaffen en profiteren van deze regelingen die het gebruik van fietsen voor woon-werkverkeer bevorderen.

Terug naar blog