Wie vorig jaar een nieuwe fiets kocht, moest dieper in de buidel tasten dan het jaar ervoor. Uit het jaarlijkse onderzoek van GfK, in opdracht van RAI Vereniging en BOVAG, blijkt dat de gemiddelde prijs voor een nieuwe fiets met bijna 9 procent is gestegen. Waar de gemiddelde aanschafprijs eerder op €1.772 lag, betaalde men nu €1.930. Deze stijging is grotendeels toe te schrijven aan de groeiende populariteit van e-bikes, de elektrische varianten van de alledaagse fiets.
Sinds het jaar 2020, dat door de pandemie gekenmerkt werd, hebben mensen de geneugten van het fietsen herontdekt. Toch is het aantal verkochte fietsen sindsdien gedaald. In 2021 werden er 855.000 fietsen verkocht, een daling ten opzichte van de 1,1 miljoen verkochte fietsen in 2020.
Een aanzienlijk deel van deze verkochte fietsen betreft elektrische fietsen. Nederlanders hebben maar liefst 486.000 e-bikes aangeschaft, wat neerkomt op 57 procent van het totaal aantal verkochte fietsen. Het aandeel elektrische fietsen in de totale fietsverkoop neemt al jaren gestaag toe.
Deze populariteit van e-bikes heeft echter een prijskaartje. E-bikes zijn namelijk duurder dan de gemiddelde standaardfiets, waardoor de gemiddelde verkoopprijs van fietsen toeneemt. Deze stijging is ook deels te wijten aan de beperkte beschikbaarheid van fietsen en de stijgende kosten van fietsonderdelen.
Door deze hogere prijzen steeg het totale bedrag dat werd uitgegeven aan nieuwe fietsen tot meer dan 1,5 miljard euro. Tegelijkertijd nam het aantal verkochte fietsen met 7 procent af.
“De cijfers spreken voor zich: 2022 was een voorspoedig jaar voor fietsend Nederland,” zegt Maarten Akkers, voorzitter van BOVAG-fietsbedrijven. “Nederland staat bekend als een echt fietsland, en de e-bike vergroot de gemiddelde afstand die mensen op een fiets afleggen. Op deze manier blijft dit essentiële vervoermiddel meegroeien met de tijd en houdt het Nederland in beweging.”
Deze stijging in prijzen van nieuwe fietsen roept echter ook vragen op over de haalbaarheid voor sommige consumenten. Voor degenen die op zoek zijn naar een betaalbaar alternatief, kan het overwegen van een tweedehands e-bike een slimme keuze zijn. Tweedehands e-bikes bieden niet alleen een milieuvriendelijke optie door het hergebruik van bestaande materialen, maar zijn ook vriendelijker voor de portemonnee.
Tweedehands e-bikes zijn vaak aanzienlijk goedkoper dan nieuwe modellen, terwijl ze nog steeds uitstekende prestaties en betrouwbaarheid kunnen leveren. Door te kiezen voor een tweedehands e-bike, kunnen consumenten geld besparen zonder concessies te doen aan kwaliteit. Daarnaast draagt het bij aan het verminderen van de vraag naar nieuwe fietsen, wat op zijn beurt gunstig is voor het milieu.
Kortom, terwijl de prijzen van nieuwe fietsen blijven stijgen, is het de moeite waard om te overwegen of een tweedehands e-bike een geschikte optie voor u is. Op deze manier kunt u niet alleen besparen op kosten, maar ook bijdragen aan een duurzamere toekomst voor ons allemaal.