Een fietsvakantie met een elektrische fiets stelt hogere eisen aan je elektrische fiets. Wat komt er kijken bij het kiezen van een tweedehands elektrische fiets voor je fietsvakantie, ook wel tweedehands e-bikes voor fietsvakanties of vakantiefietsen met trapondersteuning genoemd? Lees onze keuzehulp.
Houd voor ogen dat je met een goede zithouding op een goede vakantiefiets, heel veel wint in efficiëntie. Maar heb je toch een steuntje in de rug nodig? Kies dan voor trapondersteuning en neem een tweedehands elektrische fiets.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je beter steile hellingen opkomen. Ook wind heeft minder invloed op je en als je last van je knieën hebt, of gewoonweg niet genoeg kracht hebt, is elektrische ondersteuning fijn. Waar moet je op letten? Je moet op een aantal punten letten bij het kopen van een tweedehands elektrische fiets voor fietsvakanties:
Wat is jouw doel? Soort aandrijving Welk soort motor Welk bereik wil je hebben?
Wat is jouw doel?
Wil je mountainbiken? Of wil je 45 kilometer per uur racen? In deze gevallen zijn wij misschien niet de geschikte winkel voor jou, want wij richten ons op mensen die reizen maken per fiets. Dat betekent dat al onze fietsen:
superstabiele frames hebben voor bagagevervoer, met niet alleen bagage achterop, maar ook voorop betrouwbare versnellingssystemen met een groot bereik en weinig onderhoud sterke wielen met slijtvaste anti-lekbanden remmen die moeiteloos met hoge snelheid en volle bepakking bergaf veilig tot stilstand te komen duurzame onderdelen hebben speciaal aangepast worden aan jouw ergonomische zithouding; wij meten je namelijk op op ons pasframe en passen de onderdelen aan
Soort aandrijving
De pedelec oftewel de tweedehands e-bike; die levert tot pakweg 25 km per uur trapondersteuning en boven die snelheid schakelt de motor af. Als vakantiefietser rijd je meestal toch niet sneller dan 25 kilometer per uur, dus dat is snel genoeg. Bij veel motoren kun je de snelheid hoger afstellen, al mogen wij dat niet zelf doen. De speed-pedelec ook wel speed-e-bike. Hiermee kun je maximaal 45 km/uur rijden. Vergis je niet: dat is erg snel! Zeker in de bebouwde kom is dat vaak té snel. Deze speed-pedelecs moeten aan speciale eisen voldoen en die verkopen wij niet.
Welk soort motor?
In het voorwiel: elektrisch Deze fietsen waren vroeger populairder en het was erg sportief
In het midden: dit komt het meeste voor
Aan de onderkant: hierbij is de motor in principe gemonteerd aan de onderkant van het frame (dus zeg maar tussen de pedalen). Het frame is dus speciaal ontworpen voor deze motor. De sturing meet hoe hard je trapt en bepaalt daaruit het inzetten van de motor. Uiteraard kun je die met bediening op het stuur op beïnvloeden. Zo’n middenmotor doet het vooral goed op steile hellingen. De nieuwe generatie Bosch Performance motoren (vanaf 2020) is super stil, weegt een kilo lichter dan de vorige versie en intern is hij ook verbeterd wat waarschijnlijk de levensduur ten goede komt.
Smart-systeem: het Smart-systeem is weer een stapje verder dan het vorige systeem. Met het Smart-systeem kun je onder andere: de motor digitaal blokkeren met jouw smartphone; de loophulp inschakelen en de optie kiezen die voorkomt dat jouw Koga bij een steile helling naar achteren rolt; speciale rijmogelijkheden kiezen: sport, Tour+ en eMTB. De eMTB-modus zorgt ervoor dat als je heel even extra kracht zet op de pedalen dat de motor ook heel even meer vermogen levert. Met Tour+ bepaalt de motor aan de hand van jouw pedaalkracht het vermogen, zodat je niet hoeft te schakelen. Dit bespaart energie en vergroot de actieradius. Al deze opties kun je ook handmatig instellen.
in het achterwiel: Een motor in het achterwiel heeft een aantal voordelen; je kan hem gebruiken in combinatie met een Pinion-versnellingsbak en tijdens het afdalen kun je de accu opladen. En dat werkt echt! De aansturing van een achterwielmotor is subtieler dan die van een voorwielmotor, zodat je bijna niet merkt dat je ondersteund wordt. Tot je hem uitzet. Hij is ook stiller dan een middenmotor.
Welk bereik wil je hebben?
Het leuke is dat je zelf het bereik bepaalt. Dat doe je door de mate van trapondersteuning in te stellen:
Fiets je bergop met bepakking en maximale ondersteuning, dan zal de accu na 20 kilometer leeg zijn. Dan kun je twee dingen doen: Pauze houden (zoals onze oud-collega Jurg doet) en dan tijdens je uitgebreide lunchpauze de accu weer half bijladen. Of doorfietsen zonder ondersteuning. Dat voelt dan eigenlijk als een fiets met 6 kilo extra gewicht. Fiets je met minimale trapondersteuning, dan kun je misschien wel 190 kilometer afleggen. Het bereik van je tweedehands e-bike is afhankelijk van de capaciteit van de batterij, de snelheid, jouw gewicht, het niveau van trapondersteuning en jouw zitpositie op de fiets. Wil je het zekere voor het onzekere nemen, overweeg dan om een tweede accu mee te nemen.
De accu
De meeste accu’s voor tweedehands elektrische vakantiefietsen zijn lithium-ion batterijen waarmee problemen die je vroeger met accu’s had min of meer verdwenen zijn (geheugeneffect). Duurdere tweedehands e-bikes hebben technisch betere batterijen die lichter zijn, die sneller op te laden zijn (soms met een aparte snellader) en ze gaan langer mee.
Een batterij kun je pakweg 500 tot 800 cycli opladen. Als je er goed mee omgaat nog vaker, maar je hebt meestal maar maximaal twee jaar garantie. Is de accu vol? Laat hem dan niet nog een week aan de lader hangen. Houd er voorzichtig rekening mee dat je na twee of drie jaar een nieuwe accu nodig hebt. Een nieuwe accu kost al snel meer dan € 600,-. De laadtijd varieert tussen de twee en zeven uur. Sommige motorsystemen (zoals Bosch) hebben optioneel een snelle lader beschikbaar (4A ipv 2A) Dan wordt je batterij sneller opgeladen maar gaat hij ook iets minder lang mee. Wel handig voor op reis, tijdens een lunch- of koffiepauze.
De kosten
De meeste tweedehands e-bikes die je in fietsenwinkels ziet, zijn géén vakantiefietsen. Dat betekent dat ze niet geschikt zijn om veel bagage mee te nemen. Ook de remwerking is vaak niet ontworpen om met bepakking bergaf soepel tot stilstand te komen. Om nog maar te zwijgen over de stijfheid van het frame, kwaliteit van de accu’s en overige onderdelen.